Franz Josef and Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Leonie Geest - WaarBenJij.nu Franz Josef and Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Leonie Geest - WaarBenJij.nu

Franz Josef and Queenstown

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

01 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Inmiddels ben ik alweer een dag of 3 in Queenstown, maar door mijn oh zo drukke schema van 'dare-devil-activiteiten' was ik gewoon nog niet toegekomen aan het schrijven van een nieuwe blog.

Mijn laatste blog schreef ik een dag voor de glacier hike in Franz Josef, dus laat ik daar eerst maar eens mee beginnen. Op de dag van de hike moesten we ons om 9.15 uur melden bij het glacier centre in Franz Josef. Ik had de dag ervoor een mooi ijsmuts gekocht met de tekst 'Wild Kiwi' erop, dus ik was er helemaal klaar voor! :D Eenmaal daar kregen we waterdichte overtrousers, een raincoat, bergschoenen en crampons (jawel, van die soort van spijkerdingen die je onder je schoenen moet binden). Daarna werd de groep de bus in gesommeerd en was het ongeveer een kwartiertje rijden naar de car park bij de glacier. En als je denkt dat je dan meteen onderaan de glacier geparkeerd staat, dan heb je het mooi mis! Vanaf daar was het nog zowat een uur lopen!!! Het was maar 2 km verder, maar omdat het terrein zo ongelijk is en je alles behalve in een rechte lijn naar de glacier kunt lopen, duurt het natuurlijk wel even voordat je er bent. Eenmaal onderaan de glacier werd de grote groep opgedeeld in 6 kleine groepjes van ongeveer 10 personen. Ieder groepje had een eigen tempo, waarbij groep 1 als de snelle lopers worden beschouwd en groep 6 de langzaamste. Op die manier heeft iedereen de gelegenheid om op zijn eigen tempo te lopen. Vond ik wel heel erg prettig, want anders zou ik het denk ik echt niet getrokken hebben! Nadat de groepjes waren ingedeeld, gingen de crampons onder de schoenen en begon de 6 uur durende tocht over het ijs. Het eerste half uur was redelijk zwaar, omdat dit een behoorlijk steil stuk was. Gelukkig worden er overal door alle guides trappetjes uitgehakt in het ijs, zodat je jezelf nog een soort van gemakkelijk kunt verplaatsen ;) Onderweg kwamen we langs een stuk fo 3 grote gaten of grotten in het ijs waar je doorheen kunt lopen/kruipen/glijden. Binnenin is het ijs echt supermooi! Zo'n onwijze mooi blauwe kleur, precies zoals je altijd op de foto's ziet! Echt super gaaf! :D De glacier zelf enorm indrukwekkend...! Toen we 's ochtends begonnen met de hike was het een beetje bewolkt en zag je eigenlijk maar de helft van de glacier. Maar toen het 's middags eenmaal opklaarde, zag je pas echt hoe onwijs groot dat ding wel niet is!! En ik kan je vertellen, het komt op de foto's niet over. Je kan pas begrijpen hoe onwijs het is als je zelf het hebt gezien. Het is echt bijna niet te geloven, het is net zo'n optische illusie ;)
Aan het einde van de middag werd de afdaling ingezet en rond een uur of vijf stonden we weer beneden. Waarna het weer een uur terug lopen was naar de bus. Het was echt een geweldige ervaring! En ik denk ook dat dit echt eens van de 'must do' dingen is hier in NZ. Zeker met het oog op de opwarming van de aarde.
Nog even een interessant feitje over de glacier: er zijn maar 3 glaciers in de hele wereld die uitkomen in een regenwoud. Dat zijn de Franz Josef glacier, Fox Glacier (ook in NZ, vlakbij Franz Josef) en een glacier ergens in Patagonie (zuiden van Chili). Het was echt heel bijzonder. Oh ja, en voor degenen die nog in de veronderstelling waren dat ik de hele dag met een pikhouweel op het ijs heb gelopen, helaas jongens ik moet jullie teleurstellen. De pikhouwelen waren op...! :( Helaas pindakaas!

De dag na de glacier hike ging de Kiwi weer verder richting het zuiden, met een overnight stop in Wanaka. Hier hebben de volgende ochtend (op de weg naar Queenstown) een bezoekje gebracht aan Puzzling World. Dat is een soort van mini pretpark met allemaal van die optische illusies. Echt onwijs grappig!!!

Sinds donderdag (geloof ik, ik ben echt helemaal de dagen kwijt...) zijn we in Queenstown, the adventure capital of NZ. Nou en ik kan je vertellen, adventure is het zeker!!!! :D Queenstowns is DE plek om jezelf al dan niet met parachute of bungy cord ergens vanaf te gooien. Zo ook ik dus natuurlijk! :D Omdat ik mezelf nog niet helemaal van een 134m hoge brug zag bungy jumpen, had ik mezelf opgegeven voor een Canyon Swing. 'Want dat is vast niet zo eng als bungy jumpen', dacht ik nog... En dat de Canyon Swing adverteert met de slogan 'Even my shit was scared' mocht de pret voor mij niet drukken. Het principe van de canyon swing is een beetje hetzelfde als bungy jumpen, maar in plaats van dat je aan je enkels wordt vastgebonden, krijg je van die klim gear aan en zit je vast aan je middel. Verder is het eigenlijk een beetje dezelfde bedoeling als een bungy jump. Je laat jezelf van een 109m hoog platform een canyon in storten! Ik kan niet zeggen dat ik vreselijk zenuwachtig was toen ik daar op dat platform stond, maar erg gerust voelde ik me nou ook weer niet ;) Ik kon 2 keer springen, maar ik mocht niet 2 keer dezelfde sprong doen en als ik de eerste keer vooruit sprong, moest ik de tweede keer achteruit (of andersom). Nou, je kunt je wel voorstellen dat me dat ook al niet echt als muziek in de oren klonk, hahahahah! Zoals ik al een keer in een eerdere blog aan had gegeven, spring ik liever van een grote hoogte achteruit dan vooruit. Dan kun je tenminste niet zien hoe diep het gat is waar je in moet springen, hahaha! ;) Dus voor mijn eerste sprong koos ik voor de optie 'Backwards'. Nou en daar sta je dan met je hakken over het randje van het platform, terwijl de medewerkers van de canyon swing je nog even een beetje extra bang maken door je af en toe een zetje te geven... (heel fijn hahaha!) En dan gaan ze aftellen: 'Ik tel tot 3 en bij 3 laat ik je dan los. 1...2....'
WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH
Daar ga je dan in een 3 seconden vrije val!!!!!!!! Het is echt zooo verschrikkelijk eng om jezelf ergens van te gooien! Het is zo onnatuurlijk! De tweede sprong was 'The cutaway'. Hierbij hijsen ze je boven de canyon en dan trekken ze aan een touwtje om je 109m naar beneden te laten vallen. Na 2 sprongen vond ik het wel genoeg geweest, vond mezelf toch al wel weer de held van de dag, hahaha :D Uiteraard heb ik de filmpjes van mijn twee sprongen op DVD staan, maar helaas voor jullie allemaal komen die niet op m'n weblog te staan. De bestanden zijn te groot, dus daar zullen nog even geduld op moeten hebben!

Gisteren hebben we een dagtocht gemaakt naar Milford Sound. Milford Sound is een fjord in het zuid-westen van het Zuidereiland.
We vertrokken 's ochtends om 8.00 uur met een bus vanuit Queenstown voor een 4 uur durende busrit naar Milford. Onderweg heeeeel erg veel moois gezien, aangezien de rit door de bergen gaat, en dus ook op veel plaatsen gestopt voor foto's en dergelijke. In de bergen was het al heel erg mistig en de hoop op een zonnige dag in Milford was dus ook al snel vervlogen. Het regent namelijk 182 dagen per jaar in Milford... Je moet dus echt puur geluk hebben als je een mooie dag wilt treffen. Aan het begin van de middag gingen we aan boord van een catamaran-achtige boot voor een 2 uur durende cruise door de fjorden en een bezoekje aan een onder water observatorium. Door het slechte weer was het grootste deel van de fjorden bedekt met een dikke deken van wolken en dus heb ik daar weinig van kunnen zien. Maar als er dan af en toe een gaatje in het wolkendek viel, dan kon je je wel voorstellen hoe enorm het moet zijn op een heldere dag. Ondanks het weer was het toch geweldig mooi en heb ik weer wat zeehonden kunnen zien. De drie dolfijnen die in het begin even voor de boot uit zwommen heb ik jammerlijk misgelopen :( Maar voor dolfijnen krijg ik vast toch nog wel een keer de kans. Die zitten op andere plekken ook wel!

Voor vanmiddag staat het laatste deel van mijn adrenaline stoot gepland. En dat is de Shotover Jet op de Shotover River. De Shotover Jet is zo'n jetboat die met zeeeeerrrrr hoge snelheid rakelings langs de rotsen gaat en 360 graden spins op het water maakt. Ik denk dat ik maar even een pilletje in ga nemen tegen zeeziekte, anders kots ik straks die hele boot vol! ;) Het lijkt me trouwens echt onwijs gaaf, net een ritje in de achtbaan denk ik. En nee, jullie kennen me toch, ik ga niet gillen! Waaaahahahahahahhahaha!!! ;) :D

Dan nog even snel de verder planning: als het goed gaan we dinsdag weer op de bus en gaan we naar Christchurch. Hier blijven we een nacht of 2 en daarna gaan we naar Kaikoura om met de dolfijntjes te zwemmen! :D Na Kaikoura gaat de bus weer richting Picton en dus weer de ferru terug naar het Noordereiland. Wat betreft data weet ik niet precies op welke dag we wat gaan doen, maar dat is zo fijn aan reizen met de Kiwi bus: je kunt komen en gaan wanneer je wilt.

Tot zover weer even!

Liefs uit NZ!
x Leonie

  • 01 Februari 2009 - 03:47

    Ellen:

    Tje, wat gaaf allemaal. Held dat je bent! Dat je dat allemaal gedurfd hebt, kicken.. Die supersnelle boten hebben we op 't noordereiland gezien, zag er heftig uit. Super dat je alles beleeft en doet, je bent er niet iedere dag dus als je bankrekening het kan lijden, zeker doen.
    Veel plezier nog...

  • 01 Februari 2009 - 08:22

    Mam:

    He Leonietje,
    Kind,kind, wat zie en beleef je veel! En ik ken je bijna niet meer terug op de foto met je zwarte vest. Je hebt een smal snuitje gekregen. Geniet van al het moois wat je nog tegen komt!Doeiiiiii
    xxxxx
    Pap & Mam

  • 01 Februari 2009 - 13:34

    Ria Em:

    Hoi Leonie,
    Het houdt maar niet op, al die leuke verhalen over de bijzondere plaatsen en belevenissen (wat een lef!). En inderdaad, aan de laatste foto te zien is vakantie vieren ook zwoegen en afzien. Nog heel veel plezier.
    Groetjes,
    Ria

  • 02 Februari 2009 - 07:25

    Karin:

    Hey Leeuw, wat heb je toch een saai leven!!!?
    Ik wordt niet goed van al die mooien foto s.
    Echt geweldig!
    Leuk hoor!!!
    Je ziet er goed uit.
    Ben je afgevallen???
    Lijkt net.
    Ps heb je ook een postaders???
    Ik wil even iets opsturen, kan dit?
    En waar naar toe?
    Ik hoor graag van je.
    Nou toedeloe.

    Liefs Karin xxx

  • 02 Februari 2009 - 08:49

    Marijn De Hoop:

    Haaaaaaaai!
    Beleef jij ook eens een dag niks? Wat een avonturen zeg! Echt ontzettend gaaf, ik denk dat ik ook maar eens ga sparen voor een reis naar Nieuw-Zeeland. Hoewel ik niet denk dat ik aan een touwtje van een rots zou gaan springen. Echt stoer dat je dat gedaan hebt! Geniet er weer van de komende tijd!
    Liefs andere Marijn (dit keer ben ik wel andere Marijn, dan kan je zus gewoon Marijn zijn ;))

  • 02 Februari 2009 - 17:17

    Karin V.d. Salm:

    Hoi Leonie,

    Wij hebben ook een 'tochtje' met de Shotover Jet gedaan. Ben benieuwd hoe je het hebt ervaren......

    Nog veel plezier daar op het Zuidereiland.

    Groetjes, Karin

  • 03 Februari 2009 - 10:18

    Marijn:

    Hoi zus,
    Ookal had je me al een heleboel verteld, ik lig echt weer in een deuk als ik die verhalen lees. Wat moet jij hard gegild hebben, haha, ik zie het helemaal voor me. Veel plezier met de dolfijntjes!
    X "gewoon marijn" :-)

  • 08 Februari 2009 - 09:05

    Johannette:

    Super zeg daar in dat ijs, moet echt fantastisch zijn, maar zo'n sprong!!!!petje af hoor,ik moet er niet aan denken!!!!!!!!!
    nog veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 25 Maart 2008
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 28596

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 29 Februari 2016

Down Under 2.0

04 Juni 2010 - 25 Juni 2010

Egypte ervaren

17 Oktober 2008 - 02 Mei 2009

Leunie goes Kiwi

Landen bezocht: