Kluttepielen - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Leonie Geest - WaarBenJij.nu Kluttepielen - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Leonie Geest - WaarBenJij.nu

Kluttepielen

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

18 April 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Na alle verdrietige momenten van de afgelopen week, heb ik de draad weer op kunnen pakken. Daarom nu dan weer een wat optimistischer en gezelliger verhaaltje. De betekenis van de titel zullen jullie weldra achter komen, hoewel deze bij sommige 'insiders' wel bekend is.

Ik verblijf inmiddels alweer een week of twee op m'n (eigenlijk niet helemaal meer) nieuwe WWOOF adres: Te Kopia Farm in Waikite Valley. Waikite Valley ligt halverwege tussen Rotorua (40km) en Taupo (50km), tegen de Paeroa Range. Het is een gebied met veel thermal activity, wat betekend dat er hier veel geysers zijn en je op een koude ochtend in de verte overal uit de bosjes stoom ziet opstijgen. Het is een rural (landelijk/boeren) area, met veel koeien.
Bij Te Kopia groeien ze op een organische/biologische manier blueberries.

Nu is het picken van de blueberries al lang geweest, maar dat maakt nog niet dat er geen werk te doen is natuurlijk! ;) Met andere woorden: er valt genoeg te kluttepielen! :D Kluttepielen, legde mijn zuster me deze week uit, is een andere benaming voor rommelen in de tuin en dit nieuwe werkwoord werd ooit 'uitgevonden' door Ome Piet. Een hilarische en vooral een ontzettende 'Familie-Van-Der-Geest-Manier' om een activiteit te omschrijven! Bijna net zo grappig als de 'potverplossie' van m'n vader, hahahaha! Ieder keer als ik aan 'kluttepielen' denk of het ergens lees, lig ik helemaal in een vouw! :D
Nou goed, zoals ik dus al zei, er valt hier genoeg te kluttepielen. Naast het gebruikelijke en helaas onvermijdelijke onkruid wieden, wat ik ongeveer een week lang heb gedaan, was het van de week tijd om een serie nieuwe blueberrie plantjes (de Baby's, zoals Jane ze noemt :D) te planten. Jane zei dat ik over vijf jaar maar nog een keer bij hun moet komen, om 'mijn' blueberries te proeven. Nou, daar heb ik natuurlijk geen nee tegen gezegd! ;)
Ook moest er een nieuwe composthoop gemaakt worden. Al het onkruid dat nog in de paddock lag, mocht ik verzamelen in een onwijs cool trekkertje/pick-up truck. Dat ding gaat niet echt heel hard, maar wel super leuk om er een beetje mee tussen de struiken door te scheuren! :D
Verder was er van de week nog een andere schijtklus te doen: koeien- en paardenpoep verzamelen voor de compost. Nou waren ze bijna allemaal al opgedroogd door de zon, maar dat is natuurlijk niet zo goed voor de composthoop, want daar moet het een beetje zacht en soppig voor zijn. Oplossing: alles in een grote bak, beetje water erbij, roeren en klaar is je poep-soep! ;) Lekker werkje, haha! Maar ja, alles in het belang van de organisch/biologisch verantwoorde blueberry natuurlijk! :D

Verder was het vorige week ook nog Pasen geweest en dit heb ik samen met Heloise en familie Fear gevierd aan de kust in Whanarua Bay. Ian en Jane hebben daar een huisje en een lap grond (van een voormalig motorcamp) en het is nog geen 5 minuten lopen van strand. Ik heb er een heerlijk en relaxed weekend gehad: schelpen zoeken aan het strand, boekjes lezen in de zon, genieten van het prachtige weer en je hengeltje uitgooien op zee. Dat laatste was vooral erg spectaculair, al zeg ik het zelf. Ik heb geloof ik voor het laatst een vis gevangen toen ik 6 jaar was en vond er de laatste paar jaar eigenlijk nooit wat aan. Ten eerste omdat je in de Noordbuurt toch bijna niks kunt vangen, ten tweede omdat ik er geen geduld voor heb en ten derde omdat ik het vies vind om een zo'n glibberige vis vast te pakken.
Maar goed, ik dus mee op een fishing trip, 's ochtends om 8 uur. En ik kan zeggen dat het voor mij succesvol is geweest met een vangst van 5 vissen voor mij! :D Mijn vangst: 1 trevally, 2 kingfish, 2 kahawai en 1 mako. Vooral deze laatste was een mooie vangst, hoewel ie net voor het binnenhalen van de haak sprong, maar toch. Een mako is een kleine haai van ongeveer 1 meter lang. Niet heel groot dus, maar wel echt een haai! En hij was echt onwijs mooi van kleur, echt jammer dat ik 'm niet binnen heb kunnen halen. Maar heb gelukkig nog wel ff snel een fotootje kunnen maken! :D
De andere vissen waren ook niet bepaald van het stekelbaarsjes-formaat, maar hadden een gemiddelde lengte van een centimeter of 60-70. En allemaal onwijs mooie kleuren! Echt super leuk. Ben nu helemaal 'hooked on fishing' (haha, leuk woordgrapje!). Alhoewel ik denk dat ik het in NL niet zo heel leuk zal vinden, want daar zwemmen niet echt van die mooie exotische guppies. En een haai zal ik al helemaal niet vangen in de Noordbuurt of het Watertje! ;) Jammer de bammer!

Misschien dat jullie ook nog wel nieusgierig zijn naar het herfstweer hier in NZ... Nou als je het mij vraagt merk ik weinig van de herfst hier. Het lijkt nog steeds zomer! ;) Het is nog steeds korte broeken en t-shirtjes weer, hoewel de bomen nu toch wel goed beginnen te verkleuren en de avonden zo nu en dan wel koud zijn. Maar overdag nog steeds een graadje of 20 en over het algemeen nog steeds zonning. Hoewel ik nou al verschillende keren regen heb horen voorspellen, heb ik er nog maar weinig van gezien. Ik kan me van de afgelopen twee weken maar 1 mindere goede dag herinneren en zelfs dat viel nog wel mee.

Ik werk dus nog even snel m'n kleurtje bij voordat ik naar huis kom, zodat ik straks lekker afsteek bij al jullie bleekscheten! ;)

Nog maar twee weken jongens....!

Liefs uit NZ!
x Leonie

  • 18 April 2009 - 06:59

    Meike:

    Wij hebben anders de afgelopen dagen ook best mooi weer gehad, al denk ik dat we inderdaad nog wat bleekjes bij je af steken ;) Die vis ziet er best indrukwekkend uit! Ik realiseerde me net dat je over twee weken alweer thuiskomt.. de tijd vliegt! Tot gauw dus maar!

  • 18 April 2009 - 07:46

    Saar:

    hei was het inderdaad best mooi heb alles vanuit mijn kamer goed kunnen bekijken, dus ik zal ook lekker bij je afsteken hoor(als een gloeiworm) veel plezier nog meis en tot over een paar weekjes!

  • 18 April 2009 - 12:45

    Zussie:

    Hoi zus,
    Wat een hilarische weblog weer. Je kunt het altijd zo lekker smeuiig vertellen, met je kluttepielen en poep-soep!! Ik ben erg onder de indruk van je vis, wie had dat nog eens gedacht. Als papa een stekelbaarsje had gevangen stond jij altijd veilig achter de poort te wachten tot hij weer in het water lag hihi, en gillen...!! Je wordt nog eens een echte grote meid :-).
    Vandaag over twee weekjes al he?! Heb dr zin an.
    Dikke kus,
    Marijn

  • 18 April 2009 - 13:17

    Ria Em:

    Hoi Leonie,
    Mooi verhaal weer, leuk werk (vooral die poep-soep natuurlijk) en wat is het daar toch mooi. Als je zo door dat glooiende landschap "scheurt"op je Kubota, dan lijkt dat niet echt op werken. Geniet er maar van!
    Groetjes,
    Ria

  • 18 April 2009 - 13:21

    Mam:

    He meidje,

    Wat een indrukwekkend beest die haai en als je over 5 jaar de blueberries gaat bekijken/plukken ga ik ook weer mee, misschien kan ik dan ook wel watheen en weer Wwooffen.Of ben ik daar te oud voor?

  • 18 April 2009 - 14:50

    Marijn De Hoop:

    Ja haaaaaaaaaai!

    Fijn om te lezen dat het weer beter gaat met je. Zo leer ik ook nog eens een paar nieuwe woorden, hahaha. Als je een keer gaat vissen ga ik wel mee, dat is een stuk gezelliger dan in je eentje vissen, haha. Je komt alweer bijna thuis!!! Geniet nog even van je laatste twee weekjes.

    Liefs Marijn

  • 19 April 2009 - 09:01

    Karin Vd Salm:

    Hoi nichie,

    Veel plezier nog de laatste twee weken in dat geweldige land!

    Groetjes, Karin

  • 19 April 2009 - 16:04

    Meesteres Yvonne:

    Neem die vis maar mee voor de weekendschotel in de Meester!
    Terrasweer en Wieckse Rose op de tap; het wordt tijd dat je naar huis komt!
    Veel plezier nog die laatste weken.
    Yvonne

  • 21 April 2009 - 18:19

    Mieke:

    Daniel zal wel jaloers zijn. Heb je Rex Hunt ook toevallig nog gezien. Een Gekke vent met baard die zijn vissen altijd kust voor hij ze terug gooit in zee.
    Veel plezier nog de laatste dagen en tot over 2 weken.

  • 27 April 2009 - 18:31

    Johannette:

    Jeetje Leonie, wat gaat de tijd snel, al weer bijna een half jaar voorbij.
    Ik hoop dat je nog even een paar fijne dagen hebt en een goede thuis reis.

    Groetjes Leo en Johannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 25 Maart 2008
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 28607

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 29 Februari 2016

Down Under 2.0

04 Juni 2010 - 25 Juni 2010

Egypte ervaren

17 Oktober 2008 - 02 Mei 2009

Leunie goes Kiwi

Landen bezocht: