South Island: West coast - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Leonie Geest - WaarBenJij.nu South Island: West coast - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Leonie Geest - WaarBenJij.nu

South Island: West coast

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

26 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Omdat het tenslotte alweer bijna een week geleden is dat ik een bericht heb gepost, is hier dan alweer de volgende.

Vorige week woensdag met de ferry vanuit Wellignton overgevaren naar Picton op het Zuidereiland. Het was wel vroeg opstaan, want we werden op kwart over 7 opgehaald en moesten om half 8 inchecken bij de ferry terminal. Rond 8.30 vetrok de ferry en werden we getrakteerd op een mooi uitzicht op de stad en de heuvels er omheen. De overtocht zelf duurde ongeveer 3 uur en was vooral erg koud (hoewel ik natuurlijk ook gewoon binnen had kunnen gaan zitten... ;)). Het laatste uur gaat de ferry door de Queen Charlotte Sound (een stuk van de Malborough Sounds). Dit is echt super mooi en je ziet direct al dat het op het Zuidereiland dan heel anders is en gaat worden dan op het Noordereiland. Hoge heuvels (of bergen, ik zie het verschil nog niet zo erg, hahah!) helemaal begroeit en helder blauw water.

Omdat je bagage net zoals op het vliegveld ingechecked wordt, moet je na aankomst in Picton ook net zoals op het vliegveld je bagage ophalen van zo'n bagageband. En uiteraard duurde het zoals vanouds weer een eeuwigheid voordat mijn tas eens voorbij kwam cruisen. Daarna ging iedereen de bus weer in en werd er koers gezet naar Nelson.
In Nelson zijn we 3 nachten verbleven. Een leuk plaatsje wel, maar niet heel veel bijzonders te doen. Voor 'the good stuff' moet je toch echt naar het Abel Tasman Park gaan en dat hebben we dus ook gedaan. De dag na onze aankomst in Nelson werden we al heeeeel erg vroeg (om 7.00 uur....pfff...) opgehaald door een busje dat ons naar Marahau in het Abel Tasman PArk bracht. Daar gingen hadden we bij zo'n kayakbedrijf een kayaktocht geboekt. In de ochtend gingen we eerst 2 uur kayakken op de prachtige blauwe zee. Gelukkig waren het wel tweepersoons kayaks, want anders had ik vast en zeker omgeslagen! ;) Het kayakken was echt super gaaf en al veel sneller afgelopen dan ik eigenlijk had verwacht. Tegen het einde van de ochtend kwamen we aan kayakken bij Watering Cove, waar we onze lunch kregen en van het mooie strand en uitzicht konden genieten. Daarna volgde een wandeling van een half uurtje naar Anchorage Bay om daar vervolgens aan boord van een catamaran te hoppen en de rest van de middag al zeilend door te brengen. Vanaf de catamaran gingen we ook naar fur seals (zeehonden) kijken bij Pinnacle Island. En ik heb ze gezien hoor!!! :D Er waren zelfs baby seals, dat was helemaal schattig! :) Ook zijn we langs Split Apple Rock gezeild. Dat is een hele grote kei (zou een leuke zijn voor in de tuin, pap ;)) die in tweeen is gespleten. Geen idee hoe dat is ontstaan, maar het ziet er echt heel apart uit. Dat was echt een super gave dag! :D Het Abel Tasman Park is echt prachtig. Absoluut een aanrader voor mensen die plannen om naar NZ te gaan!
De paar dagen in Nelson was het onwijs mooi weer, maar omdat we ongeveer 2 uur lopen van het strand af zaten, was dat niet echt een optie. De tweede dag in Nelson hebben we ons maar vermaakt met het draaien van een wasje, die overigens wel lekker snel droogde in de zon! ;) :D

Na 2 dagen in Nelson was het weer tijd om verder te gaan met de bus: naar Westport. Onderweg naar Westport zijn we gestopt bij Nelson Lakes National Park. En schitterend lake omgeven door hoge bergen met sneeuw! Hier hebben we een uur of twee doorgebracht. Vervolgens ging de bus weer verder naar Westport. Bij Westport stroomt de Buller River in zee. Deze rivier is de grootste van NZ. Even voor Westport kon je gaan jetboaten (in zo'n supersnelle boot over de rivier scheuren), quad biken ennnn... PAARDRIJDEN! :D Ik was in River Valley expres niet gaan rijden, omdat ik dat graag hier wilde doen en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. In een groep van ongeveer 10 man hebben we een heerlijke rit gemaakt over farmland en langs de Buller River. En het was niet eens zo'n lullig ritje ook: lekker stukjes draven en zelfs galopperen! Vlak voordat we weer terug waren, konden we paarden nog even keihard laten rennen als we dat wilden. Nou daar was ik natuurlijk wel voor in! :D Mijn paard Joe ging echt super hard, echt leuk!!! 's Avonds hebben we in Westport het nachtleven verkend en dat was best leuk! Er waren een paar leuke pubs en eentje met een live band met goede muziek. Gezellig met de 'locals' op stap geweest tot diep in de nacht (was om half 3 pas weer thuis geloof ik...). Hoewel locals... ik geloof dat er van de vijf maar 1 Kiwi bij was, de anderen kwamen uit Schotland, Engeland en Cambodja (ja, zelfs die kom je hier tegen! ;))

Na Nelson ging de reis naar Lake Mahinapua (waar alle zogenaamde locals uit Westport nog nooooit van gehoord hadden).
Onderweg daar naartoe zijn we even buiten Westport gestopt voor een wandeling van ongeveer een uur langs Cape Foulwind. Een prachtig stukje kust waar ook een seal kolonie te vinden is. Nou waren die net allemaal even gaan zwemmen toen ik er langs kwam geloof ik, maar desondanks heb ik er toch weer een paar gezien! :D Erg mooi om die beesten zo lekker op de rotsen te liggen zonnen en ze in het water te zien zwemmen.
Een andere stop bevond zich in Punakaiki waar de famous Pancake Rocks zijn te vinden. Deze rotsen hier zijn door wind- en water uitgeslepen tot keurige stapeltjes pannenkoeken. Dit is werkelijk waar een heel gek gezicht om te zien, maar tegelijkertijd ook heel erg bijzonder en buitengewoon mooi. Hier ook weer een paar goeie foto's kunnen maken! :D
In Mahinapua verbleven we bij een soort van pub/hotel/motel/hostel, dat gerund word door een oude kerel van 85 met een lange baard. Vlakbij de accommodatie ligt Lake Mahinapua waar we 's middags hebben gewandeld. Er waren een paar leuke en niet al te lange wandeltochtjes door erg Lord Of The Rings-achtig bos, super mooi! En ik zo kon meteen ook even m'n nieuwe wandelschoenen uitproberen die ik eerder die middag voor een prikkie bij The Warehouse had gekocht. :D 's Avonds kon je voor 10 dollar mee eten met de BBQ. Kreeg zoveel op m'n bord gemikt (steak, venison stew, aardappels, groenten, salade, pasta), dat ik het niet eens allemaal op kon eten. Maar het vlees was wel errrrrug lekker, dus die heb ik natuurlijk niet laten liggen, haha! Later die avond wilden we de zonsondergang gaan kijken op het strand dat ongveer 100 meter achter het hostel lag. Maar helaas, ik heb het idee dat ik vervloekt ben wat betreft zonsopgangen en -ondergangen, want het was natuurlijk weer eens lekker bewolkt aan de horizon. Ook echt alleen daar waar de zon scheen, zaten wolken...sjongejonge! Ach, er zullen nog wel meer kansen komen, maar ik begin er nu toch een beetje een hard hoofd in te krijgen! ;)

Vamorgen zijn we weer uit Mahinapua vertrokken. Het was vandaag gelukkig maar een korte rit die eindigde in Franz Josef, waar ik nu dit verhaaltje zit te typen. Franz Josef ligt ongeveer halverwege de West coast van het Zuidereiland en staat bekend om z'n gletsjer. Het is maar een heel klein dorpje (ongeveer de Dorpstraat in Zoeterwoude drie keer rondrijden en dan heb je het wel gehad), maar wel ontzettend veel bedrijvigheid. De heli's voor de scenis flights over de gletsjer vliegen hier af en aan! Ook ik ga de gletsjer van dichtbij bekijken en wel morgen. Ik heb een full day glacier hike geboekt. Dat betekend zoveel als de hele dag op de gletsjer wandelen van die spijkerschoenen aan en zo'n pikhouweel in je hand! Echt super cool!!! :D Ik hoop dat ik het tempo een beetje bij kan houden en dat ze met niet halverwege achter moeten laten, hahaha ;) Maar ik maak me er eigenlijk niet zo'n zorgen over. Ik hoop ook dat het morgen een beetje beter weer wordt dan vandaag. Vandaag is het een beetje bewolkt en ik zou graag een beetje een zonnetje erbij willen hebben morgen :D Ik ben heeeel erg benieuwd naar die glacier walk. Ik heb nog nooit iets van wintersport gedaan (ook niet indoors), dus ik heb geen idee wat ik kan verwachten. Maar als ik de foldertjes moet geloven, dan belooft het een spectaculaire dag te worden. Ik heb d'r weer zin an! :D
Terwijl het ijs langzaam weer weg smelt in NL, ga ik een beetje proberen om m'n wintergevoel weer een beetje in eer te herstellen ;)

Tot zover weer even een verhaal van mij!

Liefs uit NZ!
x Leonie

  • 26 Januari 2009 - 04:30

    Ellen:

    He, Leonie, weer een fantastisch verslag van je reis. Lekker genieten..
    Het klinkt allemaal gaaf, zeg. Heel veel plezier op de gletscher!
    Groeten en bedankt voor je kaart naar mijn vader!

  • 26 Januari 2009 - 08:02

    Meesters Yvonne:

    Hoi Leonie,
    Beadnkt maar weer voor je leuke verslag.
    Veel plezier met je hike.
    Geniet maar lekker van dat prachtige Zuidereiland!

  • 26 Januari 2009 - 09:20

    Mams:

    He Leonietje
    voor een mooiste zonsondergangen moet je ook je moeder bij je hebben je zult het zien en beleven!! Verder klinkt het allemaal erg spectaculair wat je ziet en meemaakt kijk jewel uit met die clacier Hike!!XXX
    pap & mam

  • 26 Januari 2009 - 09:59

    Marijn De Hoop:

    Haaaaaaaai!
    Jemig wat beleef jij toch altijd veel! Erg leuk om weer te lezen. Bedankt voor je maori kaart. Ik zal binnenkort mijn keuze maken en het je laten weten ;). Ben je de gletsjer nu al van dichtbij aan het bekijken? Veel succes en plezier in ieder geval de komende tijd weer met al je avonturen!
    Liefs Marijn

  • 26 Januari 2009 - 10:30

    Zussie:

    Hoi Leun,
    Wat een belevenissen weer! Echt super gaaf! Zie je al helemaal voor met die pikhouwelen in de aanslag, whahaha! Maak je dr wel ff een goeie foto van anders gelooft niemand het!! Veel plezier meid!
    X andere Marijn

  • 26 Januari 2009 - 15:06

    Meire:

    heb je ze al kunnen vinden?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 25 Maart 2008
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 28606

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 29 Februari 2016

Down Under 2.0

04 Juni 2010 - 25 Juni 2010

Egypte ervaren

17 Oktober 2008 - 02 Mei 2009

Leunie goes Kiwi

Landen bezocht: