Met de felucca richting Luxor - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Leonie Geest - WaarBenJij.nu Met de felucca richting Luxor - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Leonie Geest - WaarBenJij.nu

Met de felucca richting Luxor

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

15 Juni 2010 | Egypte, Luxor

Ik heb in mijn vorige bericht is te vroeg gejuicht wat betreft het niet ziek worden... De volgende dag was ik dan toch ook echt aan de beurt. Hoewel ik niet zo zwaar getroffen ben als anderen in onze groep, was het innemen van een loperamide pilletje toch geen overbodige luxe ;) Ik zal jullie verdere details besparen! Gelukkig heb ik me niet ziek gevoeld, dus kon ik gewoon mee met alle excursies. Ondertussen heb ik wel ook een koutje opgelopen van alle fijne airco's in de bus en in de hotelkamers, dus ik lig 's nachts lekker te blaffen (en te snurken volgens Sara, waar ik me dan overigens weer heel weinig bij voor kan stellen ;)).
Overigens: bedankt voor de cola tip, maar die wist ik al. En ik drink iedere dag liters van die rotzooi, maar het leed is me helaas niet bespaard gebleven ;)

Anyway, na het avontuur bij de Abu Simbil, vertrokken we de volgende dag halverwege de ochtend richting de haven van Aswan, om daar aan boord te gaan van een felucca. Een felucca is een Egyptische zeilboot, waar ong. 10-12 personen per boot aan boord konden. Het midden van de boot was bedekt met een groot matras met een kleed erover en er lagen allemaal kussentjes, aangezien we die aankomende nacht aan boord door zouden brengen. Alle party people van de Party Bus (zoals we onze kleine busje hebben genoemd) gingen op de ene boot en de 'oudjes' gingen op de andere. Aan het begin van de middag werd de boot ergens langs de oever van de Nijl stil gelegd voor de lunch, welke aan boord van de boot werd bereid door de 6 crew leden die met ons mee voeren. Toen ik na de lunch even een plasje wilden plegen, sprong ik vol goede moed aan wal in het zand. Het zand was alleen wel zo verschrikkelijk heet dat m'n voeten er acuut af smolten!!! Zelfs met m'n teva's aan was het niet om uit te houden en moest ik echt een sprint trekken richting de bosjes! Eenmaal weer terug aan boord, was het tijd om weer verder te varen. De wind kwam alleen uit de woestijn vandaan en dat zorgde op het water voor wat lastige draaiwinden (waar ik die dag zelf ook wel een beetje last van had, maar dan op een andere manier hahahaha ;)). Het was daardoor in ieder geval niet mogelijk om volle wind te vangen in de zeilen, want dan zouden we omslaan. En na alle beangstigende verhalen over vieze beestjes en bactieren in de Nijl, hoefde ik nou ook weer niet zo nodig te gaan zwemmen. We hebben ons de rest van de middag op de boot vermaakt met kaarten, spelletjes, muziek van de MP3 speler en mijn speakertjes en verder vooral luieren en relaxen. Zo lang de felucca stil lag, was het echt te warm om iets actiefs te doen. Aan het einde van de middag was de wind weer wat veranderd en kon de zeiltocht in een wat hoger tempo hervat worden en kwamen we aan het begin van de avond aan bij de plaats waar we die nacht met de boot zouden liggen. Dit was overigens niet echt een relaxte plek, want er worden nauwelijks toilet-bosjes en de ezeltjes en buffels liepen er ook vrolijk rond. Een stukje verderop was er ook een dorpje, dus dat maakt het zouden van een beschutte toilet-plek ook niet heel gemakkelijk, maar een uitdaging was het zeker! ;) 's Avonds hebben we heerlijk gegeten en toen de 'ouwe vandagen boot' om 21.30 uur al ging slapen, begon bij de Party Boat het feest pas echt. Samen met Mohammed, Sara, Kim heb ik de halve avond mens-erger-je-niet zitten spelen. Uiteraard heb ik gewonnen! :D
's Nachts was het erg vochtig en klam en kwam er van een goede nachtrust niet veel terecht, omdat alle honden in het dorpje verderop bij het minste op geringst geluid af gingen; slaap je bijna, schrik je je de blubber van die blaffende beesten. Ook kregen we 's nachts nog bezoek van een of ander motorbootje, waarvan de mensen aan boord er duidelijk op uit waren om te kijken of er wat waardevols te halen viel bij onze boot. Gelukkig konden de helft van de mensen bij ons aan boord niet slapen en bij het zien van mensen die rechtop zaten, dropen ze weer af. Beetje vreemd.

De volgende ochtend voeren we om 6.30 uur na het ontbijt richting de plek waar we door de bussen opgepikt zouden worden om onze reis verder te kunnen vervolgen.
's Ochtens bezochten we de Kom Ombo tempel, waarna een rit van 160 km naar Luxor volgde. Aangekomen in Luxor hebben we de spullen gedropt in het hotel en ging we halverwege de middag een excursie doen op de East Bank van Luxor. We bezochten de Karnak tempel, Luxor Museum en eindigden in de avond bij de Luxor temple, welke erg mooi verlicht werd en wat dus wederom weer fijne foto's heeft opgeleverd! :D
's Avonds was ik echt helemaal uitgeteld... Na een soepje in het hotel, ben ik lekker gaan douchen en m'n spullen weer opruimen en even een belletje plegen met het thuisfront. Daarna lekker 'op tijd' gaan slapen.

Vandaag was het namelijk ook weer een vroege start... wake up call om 5.30 uur!! What a shocker! Vanwege de hitte hier, was het verstandiger om 's ochtends vroeg onze West Bank tour te gaan doen en uiteindelijk was ik toch best blij dat we dat zo gedaan hebben zeg! Om 6.30 uur zaten we alweer in de bus naar het westen van. We begonnen met een bezoek aan de Valley of the Kings, waar we drie tombes bezocht hebben, onder andere die van Ramses III. Ondanks dat het erg vroeg in de ochtend was, was het er al verschrikkelijk heet en verdampten er weer vele liters vocht. Daarna ging we naar de temple van Queen Hatsjepsoet (of Hot Chicken Soup, zoals Mohammed het zei om het ons wat makkelijker te maken ;)). Ook deze waren weer erg indrukwekkend en ook weer anders dan de andere temples die we hebben gezien.
De rest van de middag waren we lekker vrij en hebben we al relaxend doorgebracht aan de rand van het zwembad op het dak van het hotel. Even lekker niks en even lekker rust.

Nu is het tijd voor een lekker hapje eten en we gaan zo op zoek naar een leuk restaurantje.
Vanavond vertrekken we per nachttrein richting Cairo. Daar blijven we dan 1 nacht en vervolgens gaan we dan weer per bus richting het Sinai Peninsula.

Tot zover weer even een update.

Liefs uit Egypte!
Xx Leonie

  • 15 Juni 2010 - 17:46

    Marijn De Hoop:

    Leonie!
    Het gaat wel goed met je verhalen. Jammer dat die cola niet werkt bij jou, maar gelukkig voel je je niet heel erg ziek. Je moet wel vroeg opstaan steeds en dat in je vakantie! Maar wel leuk hoor :). Ben erg benieuwd naar alle foto's.
    Liefs Marijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 25 Maart 2008
Verslag gelezen: 830
Totaal aantal bezoekers 28558

Voorgaande reizen:

23 Januari 2016 - 29 Februari 2016

Down Under 2.0

04 Juni 2010 - 25 Juni 2010

Egypte ervaren

17 Oktober 2008 - 02 Mei 2009

Leunie goes Kiwi

Landen bezocht: